Vreugde is voor Nederland van korte duur
De benzineprijs is op het laagste niveau in 5 jaar. Reden dus voor automobilisten om hun hart op te halen aan de pomp. Helaas zal de lage literprijs niet lang aanhouden. De overheid maakt, zoals gewoonlijk, gretig gebruik van de situatie, ten koste van de Nederlandse burger.
4-11-2010
Momenteel is tanken een (relatief) feest voor de portemonnee. Na de dieselprijs is nu ook de benzineprijs gezakt tot een gemiddelde landelijke adviesprijs van slechts 1,545 euro. Volgens consumentenorganisatie UnitedConsumers was het niet zo goedkoop tanken meer sinds 4 november 2010. Met deze prijs heb je een benzinetank van 45 liter afgetopt voor amper 70 euro. Het is bovendien 35 cent minder dan wat de consument voor een liter moest betalen op 2 oktober 2012, toen de benzine zijn recordhoogte bereikte.
Onder de 40 dollar
De reden voor de lage benzineprijs mag voor de trouwe lezer bekend zijn: de olieprijs blijft ongekend laag. Voor het eerst in 7 jaar kwam een vat Brentolie uit op minder dan 40 dollar. De lage prijs komt voort uit een nog steeds onverminderd hoge productie van het zwarte goedje, terwijl aan de andere kant de vraag naar brandstof over de hele wereld meer en meer begint te dalen.
Domper
De hele wereld geniet dus van lage prijzen aan de pomp. Alle landen, behalve Nederland. In ons land profiteert niet de burger van de prijzen, maar de staat. Een lage benzineprijs is voor de Nederlandse overheid namelijk een uitgelezen kans om de accijnzen te verhogen. De verhoging lijkt laag met 1 cent extra per liter benzine (0,6 cent op diesel en 0,2 cent op LPG). Echter zal er ook een hogere voorraadheffing en meer BTW worden geheven. Al met al betaalt de consument straks voor elke liter benzine ongeveer een halve euro aan de pomphouder, en ruim een euro aan de staat.
Laatste reacties