Binaire Opties Portal

‘Technisch failliete’ Malaysia Airlines gaat flink hervormen

‘Technisch failliete’ Malaysia Airlines gaat flink hervormen

“Harde reset” noodzakelijk, aldus nieuwe topman Malaysia Airlines

Met de druk van hevige concurrentie en 2 rampvluchten in de recente geschiedenis gaat het Malaysia Airlines bepaald niet voor de wind. Vandaag noemde topman Christoph Müller tijdens de persconferentie de maatschappij ‘technisch gezien failliet’. Een rigoureuze aanpak moet Malaysia Airlines weer op de rails krijgen.

‘Terminator’ moet orde op zaken stellen

Christoph Müller is speciaal voor deze taak aangenomen. Zijn ervaring bij de hervormingen van Aer Lingus en het Belgische Sabena, moet hij u gaan gebruiken om Malaysia Airlines nieuw leven in te blazen. Dat hij dit kan, bewijst zijn cv. Dat hij dit grondig doet, bewijst zijn bijnaam. Zo wordt Müller in de wandelgangen ook wel de ‘Terminator’ genoemd. In 2018 moeten al zijn plannen werkelijkheid zijn geworden.

Nasleep van rampen

Malaysia Airlines lijdt nog steeds onder de imagoschade die het heeft opgelopen vorig jaar. Deze schade kwam bovenop de toch al niet florissante financiële situatie. Het begon in maart 2014. Toen kreeg de luchtvaartmaatschappij 2 vliegrampen te verduren. Het begon met de mysterieuze verdwijning van vlucht MH370, waarbij een vliegtuig dat vanuit Kuala Lumpur onderweg was naar Beijing, van de radar verdween. Tot de dag van vandaag is het toestel niet gevonden. Amper 4 maanden later sloeg het noodlot opnieuw toe, toen vlucht MH17 werd neergehaald en alle 298 inzittenden, waaronder 196 Nederlanders, de dood vonden. Dat dergelijke rampen flink op de resultaten kunnen drukken, zagen we ook bij de vliegramp van Germanwings.

5 punten uit het plan

Müller presenteerde tijdens de persconferentie vandaag een rigoureuze aanpak. Daarin stonden 5 belangrijke punten die we hieronder toelichten.

Naamsverandering

Müller acht het ongedaan maken van de imagoschade alleen mogelijk met een naamsverandering. De nieuwe naam die de luchtvaartmaatschappij zal dragen, is nog niet bekend.

Regionaal belangrijker

De nieuwe maatschappij met nieuwe naam zal zich minder op intercontinentale vluchten richten. In plaats daarvan wordt meer focus gelegd op regionale vluchten.

Ontslagen

Onvermijdelijk bij een reorganisatie zijn de ontslagen. Ongeveer 1 derde van de werknemers komt op straat te staan. 14.000 anderen kunnen intern solliciteren op de nieuwe functies die vrijkomen.

Verkoop

Vaak gaat een reorganisatie gepaard met de verkoop van bedrijfsonderdelen en/of inventaris. In het geval van Malaysia Airlines worden 2 A380 turbo jets van de hand gedaan.

Staatssteun

Het herstel zal niet in de laatste plaats financieel zwaar zijn. De maatschappij zal daarom financiële steun ontvangen van de Maleisische overheid, totdat het bedrijf weer op eigen benen kan staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Choose a Rating

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>